Lokalizator GPS nie pokaże mapy online
Jak działa nawigacja GPS?
Zrozumienie mechaniki działania urządzeń GPS jest kluczem do zrozumienia, dlaczego sygnał może zostać utracony podczas wjazdu na teren danego kraju w Europie. Każda mapa i lokalizator GPS wykorzystuje sygnał w technologii 2G/3G lub 4G wysyłany przez co najmniej cztery satelity do określenia:
szerokości i długości geograficznej,
wysokości,
aktualnego czasu.
Ograniczenia GPS
Chociaż technologia GPS zapewnia z reguły bardzo dobrą dokładność (od 3 do 5 metrów), miewa ograniczenia. Na działanie lokalizacji mogą mieć wpływ różne czynniki, takie jak:
góry,
drzewa,
zagłuszacze sygnału (jammery),
niezaktualizowany software urządzenia lokalizacyjnego,
wyłączenie nadajników sieci.
GPS w Europie a wyłączenie nadajników sieci 2G/3G
Po utracie zasięgu przez lokalizator GPS, mapa nie będzie odświeżana w czasie rzeczywistym, co może generować szereg problemów – również finansowych. Polscy operatorzy już jakiś czas temu zapowiedzieli wyłącznie nadajników sieci 2G i 3G, z których wciąż korzysta lwia część systemów GPS. W związku z tym, firmy przewozowe powinny już teraz upewnić się, że dotychczas używane urządzenia pokładowe wspierają standard sieci nowszej generacji – 4G i 5G. Jeśli nie – modernizacja sprzętu może okazać się konieczna.
Warto dodać, że choć Polska zapowiedziała wyłączenie nadajników 2G/3G do 2027 roku, w niektórych krajach Europy nawigacje GPS wykorzystujące analogiczne pasma nie są już wspierane. W pozostałych państwach mogą przestać działać w ciągu najbliższych miesięcy.
Wymiana urządzeń na nowe
Wymiana urządzeń na nowe jest o tyle ważna, że od 15 czerwca 2019 roku istnieje prawny obowiązek instalowania tachografów inteligentnych korzystających z systemu GPS, a także rejestrowania każdego zagranicznego przejazdu. Określa go Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 165/2014. Za niewywiązanie się z tego obowiązku przewidywana jest kara w wysokości 2000 złotych. Ponadto, od sierpnia 2023 roku nowe tachografy będą automatycznie rejestrować m.in.:
przekroczenie granicy,
okres rozładunku i załadunku,
lokalizację załadunku/ rozładunku.